Illustration for the programme of the career days

Programme of the Career Days

Overview of all workshops, talks and lectures
Illustration for the programme of the career days
Illustration: Melissa Fiebig

Here you will find all information about the programme and registration for the Career Days. The Career Days will take place from 14 to 16 November as an online event. There are three different event types: Short workshops, career talks and information lectures. On Wednesday evening, there will be a panel discussion on "AI in application procedures and the work environment" in the Auditorium of the Graduate Academy.

Registration is required for participation in the impulse workshops. As there are only a limited number of places availible, we ask you to register for a maximum of two impulse workshops. Registration is also required for the career talks and the information lectures but places are not limited in these formats. Registration is possible from 16 October 2023 via the Qualification PortalExternal link of the Graduate Academy. You can find more information on registration here.

Programme Overview

Programme of the Career Days
Programme of the Career Days
Graphic: Graduierten-Akademie

Dienstag, 14. November

  • 9:00 - 12:00 Uhr: Working culture in Germany (Workshop)

    To work successfully in culturally mixed teams, employees need to be familiar with cultural standards. In this seminar we will discuss the typical German way of working, reflect why things are done in a certain way and learn about the advantages of these cultural standards. Participants are introduced to cultural dimensions in Germany and reflect situations they experienced. That way the workshop raises awareness of potential conflict situations and improves general intercultural skills.

    Trainer: Heidi Störr (Push Your Career - Bewerbungsberatung)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 9:00 - 12:00 Uhr: Führungs-Know-how kompakt – Was macht eine gute angehende Führungskraft aus? (Workshop)

    Promovierende übernehmen oft zeitnah erste Führungspositionen. Im Workshop lernen Sie wichtige Aspekte einer inspirierenden Personalführung kennen, die Ihnen selbst und den Mitarbeitenden Freude macht und an modernen unternehmerischen Anforderungen ausgerichtet ist. Dabei werden unter anderem die folgenden Fragen diskutiert: Was macht eine gute Führungskraft aus? Wie starte ich in ein bestehendes Team als neue, angehende Führungskraft? Was ist wichtig, um als Führungskraft geschätzt und respektiert zu werden? Wie bringe ich Gesundheit und Erfolg unter einen Hut?

    Referent: Wolfgang Leybold (Leybold Strategy Consultants)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 13:00 - 14:00 Uhr: Erfahrungen als Postdoc im Ausland (Career Talk)

    Ein Forschungsaufenthalt im Ausland hilft Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern sich für die weitere (akademische) Karriere zu qualifizieren und internationale Netzwerke aufzubauen. Drei Alumni der FSU Jena berichten über ihre Zeit als Postdoc im Ausland, ihre Erfahrungen mit anderen Fach- und Forschungskulturen und darüber, wie diese Zeit ihren Berufsweg geprägt hat.

    Teilnehmende Alumni:

    Dr. Richard Hollinger (ZEISS; Auslandserfahrung: Berkeley Lab, Kalifornien)
    Dr. Eisha Mhatre (Wissenschaftskommunikation u.a. bei The Experimentalist; Auslandserfahrung: University of Pittsburgh)
    Dr. Sebastian Grieninger (Postdoc an der Stony Brook University, NY; weitere Auslandserfahrung: UAM Madrid und TU Wien)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: Gehaltsverhandlung erfolgreich führen (Lecture)

    In diesem Vortrag erfahren Sie mehr über das richtige Vorgehen in der Gehaltsverhandlung. Wir sprechen über die üblichen Verhandlungsphasen, häufige Fehler von Bewerbern und welche Alternativen zum Gehalt noch verhandelt werden können. Zum Schluss erhalten Sie einige Tipps für die richtige Höhe der Gehaltsangabe.

    Referentin: Heidi Störr (Push Your Career - Bewerbungsberatung)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: The job market in Jena: Career perspectives for doctoral candidates (Lecture)

    Jena and its surroundings combine high quality of living with a large variety of exciting career opportunities offered by international companies like Schott, Zeiss and JenOptic as well numerous start-ups and smaller companies. This talk explores the opportunities available to anyone who considers to stay in Jena after completing their PhD or PostDoc at the Friedrich Schiller University. In particular, the situation of international researchers will be addressed. The talk will tackle the following questions: What are your options regarding financing and Residence Act (for non-EU-citizens)? What are the employment opportunities in Jena? How does the employer landscape in Jena look like and which sectors could be relevant for you? Which tools can you use for your job search in Jena and who can support you on the way to employment?

    Speaker: Dr. Alexander Schwarzkopf (Graduate Academy)/ Johanna Scholz (Welcome Center Jena)

    Language: English

    RegistrationExternal link

Mittwoch, 15. November

  • 9:00 - 12:00 Uhr: Netzwerken für deinen nächsten Karriereschritt – wie geht das? (Workshop)

    Daten zur Personalrekrutierung zeigen, dass in Deutschland die meisten Stellen (31%) über persönliche Kontakte besetzt werden. Die beliebten Internet-Jobbörsen machen hingegen nur 15 Prozent aus. Das zeigt, wie wichtig ein gutes Netzwerk bei der Stellensuche ist!

    Der Workshop unterstützt Sie dabei dieses Potential erfolgreich zu nutzen. Sie lernen was "Networking" ist, warum es wichtig ist und wie Sie es für Ihre Karrieregestaltung gezielt nutzen können. Dafür analysieren Sie Ihr eigenes Netzwerk sowie ihre Networking-Kompetenz und lernen Best Practice Beispiele kennen. 

    Trainerin: Dr. Iris Köhler (The Scientist Coach)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 9:00 - 12:00 Uhr: Skills of Tomorrow – How an interdisciplinary mindset may help you advance your career (Workshop)

    The ability to work and thrive in interdisciplinary contexts counts among the most important skills of tomorrow, both in terms of the general evolution of the labour market and in terms of researchers’ and scientists’ individual careers. In this workshop, you will learn about effective communication in interdisciplinary settings, and you will deepen your understanding of how an interdisciplinary mindset enhances your options on the labour market. The workshop is suitable for participants from all disciplines.

    Trainer: Dr. Mathias Zach (Karriereberatung für Akademiker*innen)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 13:00 - 14:00 Uhr: Frauen in Führungspositionen (Career Talk)

    Das Karrieregespräch am Mittwoch widmet sich dem Thema Führung. Drei Frauen aus Wissenschaft und Wirtschaft berichten von ihrem Karriereweg und ihren Erfahrungen als Führungskraft. Die Alumni thematisieren unter anderem, wie der Arbeitstag als Führungskraft aussieht und geben Tipps zu Karrierestrategien und Mitarbeiterführung. Außerdem erzählen sie, auf welche Hindernisse Sie auf dem Weg zu einer Führungsposition gestoßen sind und wie sie diese überwunden haben.

    Teilnehmende Alumni:

    • Dr. Ulrike Fuchs (VP Strategy & Innovation, Asphericon)
    • Dr. Maria Oliva (Senior Director Global Business Management; JENOPTIK)
    • Dr. Kristina von Rhein (Fakultätsgeschäftsführerin; Friedrich-Schiller-Universität Jena)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: Funding Opportunities for your Postdoc Years (Lecture)

    Both for institutions as a whole and for individual researchers, the acquisition of third-party funding is becoming increasingly important. This talk will provide an overview of the most important funding sources, especially programmes for postdocs (in the initial phase). In addition, it will inform about the application process and introduce the advisory services of the Service Centre for Research and Transfer. 

    Speaker: Dr. Madeleine Holzschuh (Servicezentrum Forschung und Transfer)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: Überzeugen im Vorstellungsgespräch – Tipps und Tricks einer Personalerin (Lecture)

    War die schriftliche Bewerbung erfolgreich, folgen auf dem Weg zum Traumjob meist ein oder mehrere Vorstellungsgespräche. Wie kann ich mich darauf am besten vorbereiten? Wie mein Gegenüber von meinen Stärken und Kompetenzen überzeugen? Welche Fragen erwarten mich? Und wie trete ich selbstbewusst auf ohne überheblich zu wirken? Diese und ähnliche Fragen beschäftigen die meisten Promovierten auf Jobsuche.

    Lisa Hunger arbeitet seit zwei Jahren im Recruiting und hat im Laufe ihrer Karriere in unterschiedlichen Positionen an zahlreichen Vorstellungsgesprächen teilgenommen. In ihrem Vortrag teilt sie ihre Erfahrungen und gibt Bewerber:innen wertvolle Tipps. Sie stellt den typischen Ablauf eines Gespräches vor und thematisiert unter anderem Selbstpräsentation, angemessenes Auftreten, den Einsatz von Mimik und Gestik, gute Gesprächsführung sowie typische Fragen und passende Antworten.

    Referentin: Lisa Hunger (Interim Group Leipzig)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 18:00 - 20:00 Uhr: Podiumsdiskussion "KI in Bewerbungsverfahren und Arbeitswelt"

    Spätestens seit der Einführung von ChatGPT sind KI-Anwendungen in aller Munde. Schon heute sind sie aus der Arbeitswelt nicht mehr wegzudenken und werden zunehmend in Bewerbungsverfahren genutzt. In der Podiumsdiskussion werden sowohl die gesellschaftlichen als auch praktischen Auswirkungen dieser Entwicklung besprochen. Dabei sollen folgende Fragen beantwortet werden: Welche KI-Anwendungen gibt es in Bewerbungsverfahren und wie sollte man sich als Bewerber:in darauf einstellen? Wie verändert sich die Arbeitswelt durch KI? Welche Soft Skills / IT Skills müssen Bewerber:innen in Zukunft mitbringen? Welche gesellschaftlichen Konsequenzen entstehen durch den Einsatz dieser Systeme? Im Anschluss an die Diskussion gibt es bei einem Buffet die Möglichkeit zum persönlichen Austausch.

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

Donnerstag, 16. November

  • 9:00 - 12:00 Uhr: Karriereoptionen nach der Promotion – für Wissenschaft und andere Sektoren (Workshop)

    „Was will ich, was kann ich und welche Jobs stehen mir offen?“ sind keine trivialen Fragen für Promovierende, die vor dem nächsten Karriereschritt stehen. Im Workshop schauen wir uns daher zunächst an, wie Wissenschaftler:innen ihre Stärken und Werte identifizieren und darauf aufbauend entscheiden können, welche Karriereoptionen für sie interessant sind. Weiterhin gibt der Workshop einen Überblick über Chancen und Herausforderungen im deutschen Wissenschaftssystem und veranschaulicht verschiedene Jobs in anderen Sektoren. Wir diskutieren, wie Sichtbarkeit, Netzwerken und verschiedene Bewerbungsstrategien dabei helfen können, den eigenen passenden Karriereweg zu finden und zu verfolgen.

    Trainerin: Dr. Anne Schreiter (German Scholars Organization e.V.)

    Sprache: Deutsch

    RegistrationExternal link

  • 9:00 - 12:00 Uhr: You've accomplished more than you think - Formulating transferable skills for a career outside of academia (Workshop)

    Many PhD students and postdocs feel insecure about their achievements and employability outside of academia. But in many cases, it is just an understatement. You are likely to have many skills that have significant value. During this interactive workshop, we’ll dig deeper to find these skills.

    You'll learn:

    • What have you done, and how to translate this into worthwhile skills?
    • Many transferable skills most PhD holders have.
    • Selling yourself to different employer types as a valuable asset.
    • How to make a mind map.

    I promise you leave this workshop with much more confidence than you entered it!

    Trainer: Dr. Karin Bodewits (NaturalScience.Careers)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 13:00 - 14:00 Uhr: From Academia to Industry and Society (Career Talk)

    Are you thinking about leaving academia after your PhD or postdoc? You are not alone. The majority of PhD students will not stay in academia for the rest of their career. In this talk three alumni who successfully transitioned from academia to a career in industry or society will talk about their experiences. They will share valuable tips about job search, career development and working outside of academia.

    Speaker:

    • Dr. Farzaneh Pourmasoumi (BioNTech)
    • Felicitas Löffler (Thüringer Finanzministerium)
    • Dr. Philip Rohland (Bayer)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: How to prepare your best application portfolio for a career after the PhD (Lecture)

    In this talk, you will learn to draft your CV and cover letter for jobs in and outside of academia. We will look at how to decipher job ads and how to present your skills so that your application is tailored to the position and company. You will get useful tips and resources and there is time to discuss your questions.

    Speaker: Dr. Birte Seffert (German Scholars Organization e.V.)

    Language: English

    RegistrationExternal link

  • 14:00 - 16:00 Uhr: Academic Careers in Germany: Positions, Career Paths, and Do‘s and Don‘ts (Lecture)

    Do you want to pursue an academic career after your PhD? Do you want to know about career opportunities and long-term positions in the German academic system?

    In this talk, you will learn about the different possibilities for long-term positions in academia. Since the main option in Germany is professorship, we will talk about routes to get there (i.e. research and teaching positions, junior research group leadership, junior professorship and Tenure Track positions, and also habilitation or equivalent). You will get information on the requirements for a professorship, the selection process and advice on how to improve your career chances in academia.

    Speaker: Dr. Michael Wutzler (Graduate Academy)

    Language: English

    RegistrationExternal link

Highlight

A robot sorts documents
Panel discussion
On the evening of 15 November, a panel discussion on "AI in application procedures and in working life" will take place in the auditorium of the "Zur Rosen" building

Registration Information

  • Woman participating in an online workshop
    Image: AdobeStock/shellygraphy
    Impulse workshops The impulse workshops take place in parallel online sessions from 9 pm to 12 am. As the number of places is limited, we ask you to register for a maximum of two workshops. We will try to ensure your participation in at least one of them. You will need a camera and a microphone to participate.
  • Panel talk
    Image: Jens Meyer (University of Jena)
    Career talks The career talks take place online from 1 pm to 2 pm. Registration is required for participating in the events. After registration you will receive the access information.
  • Mikrofon vor Menschen
    Image: istockphoto
    Information lectures The information lectures take place in parallel online sessions in the afternoon from 2 pm to 4 pm. Please register in order to take part. After registration you will receive the access information.
Graduierten-Akademie